8 augusti 2005

8 augusti 2005 - Det här med kläder ...

och separationsångest .. well, i detta fall mest för att jag dels försöker göra mig av med en del av mitt överflöd plus att jag behöver pengar, säljer ut en del av garderoben på Tradera och finner det ganska svårt.

Nu har jag gjort mig av med en hel del vilket på något mirakulöst sätt knappt syns, många äro de som förundrat undrar hur jag får rum i min lilla etta, och visst det är fullt mycket fullt av diverse inte bara kläder.

Har tänkt en del på det här om jag är så genuint intresserad av kläder och skor med för den delen eller om jag har ett behov som behöver dövas, är säkert en kombination av båda, jag har alltid tyckt om kläder och velat vara fin, och lite i alla fall i börja när jag började tjäna egna pengar så kompenserade jag mig själv för allt jag inte kunde köpa eller fick när jag var yngre.

Idag så kan jag inte minnas särskild plagg jag älskat, men går jag längre tillbaka så finns det vissa kläder och skor som jag kommer i håg, då riktigt längtade man efter och såg ut det man ville ha, önskade sig pengar till födelsedag och julklapp och sen var det ut och handla det man så hett åtrått.

Jag har aldrig varit ett märkesfreak, idag är det mest min vurm för sneakers eller tennisskor mer försvenskat kanske där jag unnar mig lite dyrare skor, och det är faktiskt skillnad på en skön sko från din sko och tex puma, adidas och vad det kan vara, och jag som är överviktig har fått inse att om jag ska kunna gå länge utan att få ont i fötterna ska ha ett par bra och sköna skor, sen vad det kostar är bisaken men oftast är de lite dyrare bättre.

Detta har resulterat i att jag inte köper dessa mängder av skor som jag gjorde i yngre och smalare dagar, och jag har skämt bort mig med att vara så bekväm så jag kan inte ha skor som sitter åt eller klämmer på något sätt, inga spetsig eller högklackade för mig inte, bekvämligheten först, fast det ska ju vara snygga skor också, och det är ju toppen om jag kan göra något så ovanligt (för mig alltså) att slita på ett par skor.

Har alltid dessa tankar om att ha en inte allt för stor men fungerande garderob, med kläder som är bekväma, snygga, och lätta att kombinera, men hur lätt är det att få till det , inte så lätt har det visat sig, jag har i första steget i min "utrensing" gjort mig av med sånt som kändes lätt att göra sig av med, nu har jag kommit till steg två, det som fortfarande känns som jag vill ha men trots det så är det allt för mycket, för sjutton jag jobbar ju inte ens, sliter inte nämnvärt på kläder mer än i tvätten då, och använder mest mjukiskläder när jag är här hemma.

Så det är att öppna garderobsdörrarna, plocka bland kläderna, kanske ta ut något, tvekar lite, stänger dörren, och sen går tillbaka någon dag senare och då plockar ut något mer, sakta men säkert så händer det lite.

Vore roligare också om jag var minst 20 kilo lättare, nu känns det inte så roligt att prova kläder, men trots det så kan jag inte få mig att sluta köpa eller vilja ha, kan inte vänta tills det mirakulösa händer att jag blir av med alla de där kilona.

Får erkänna att jag faktiskt läser Ebba v S blogg på aftonbladet, men jag känner långt från ett samröre med henne och är mer faschinerad över all märkesdropping och hur mänskan har råd, jag har aldrig suktat efter ett märkesplagg på det sättet, och bryr mig inte nämnvärt, för mig duger HM, Lindex, Kappahl bra, men jag kan inte låta bli att läsa och förundras, känns lite på en annan nivå än mig själv.

Önskar mig faktiskt lite mindre intresse och att inte bry mig så mycket, jag är inte sån att jag är dressad från topp till tå, sminkad och perfekt i håret när jag går ut, men visst bryr jag mig, bara det att jag har världens problem och ångest när jag ska resa bort och bara måste ha med mig nästan allt bara för att jag ska känna mig nöjd och lugn, vill se bra ut men mer på ett leasure stadium, men det är väl min stil också, är inte mycket för att vara uppklädd, enkelt bekvämt och snyggt ska det vara.

Sen kan man ju komma tillbaka till det här behovstvånget nästan, eller om jag ska nöja mig med vad jag och min underbara vän som jag träffat genom Tradera bestämt oss för, det är vår hobby likväl som man ger sitt intresse till vad som helst annat man tycker om att pyssla med, fy har jag nämnt att jag är helt galen i smycken också ....




1 kommentar:

Anonym sa...

The Syntagma theory on the division of the Blogosphere
He also concludes that "Tertiary blogging is at the same stage in its cycle as the pamphlets and broadsheets that were handed out in the streets of 18th-century London" and that the mainstream media grew from ...
Nice one mate!

I have a ##WEDDING PHOTOS UK## site/blog. It pretty much covers ##WEDDING PHOTOS UK## related stuff.
Come and and have a look see :-)