21 april 2007

I inredningstagen



- åh vad jag har lust att göra om allt här hemma, trivs bra i min lilla lägenhet men jag fick plötsligt sån lust att byta ut och skaffa nytt, nja eller gammalt det går också bra, jag köper gärna second hand, mitt hem är en salig blandning av loppisfynd, ikea och gamla arvegods.

I första hand så vill jag skaffa något att ställa mina gerbiltjejers bur på, just nu står den på en lite högre byrå och där passar den på ett sätt fint, men dels så ser jag dem knappt när jag sitter i soffan brevid och där vill jag ställa bla min stora fina buddha jag köpte förra sommaren.

Första steget var iofs att tänka ut var jag kunde ställa den, mina 36 kvadrat är ganska fyllda av saker så det finns inga direkta självklara tomma utrymmen här ...

Men sen ett tag har jag funderat ut att jag kan flytta min inte allt för moderna stereoanläggning ( ska byta ut den mot en liten som inte tar sån plats också) och där kan jag ställa bänk med bur.

Då kan stereon så länge flytta in i sovalkoven där det finns lite plats i hörnet brevid en bokhylla ( det vill säga om jag flyttar ner de kartonger jag har står där med diverse ner i förrådet ( vilket är snabbt ordnat om jag bara kommer mig före).

Har hittat en billig tv-bänk på ikea som jag tror blir perfekt, bara 99 kr och då får jag en hylla också som jag kan ställa lite av deras matburkar och prylar på.

Sen vill jag ha en ny matta som ska placeras under soffbordet, har tagit bort den jag hade nu, den gick i blåa toner, inget fel i det, men dels är jag mer inne på naturfärger just nu, har ljust gröna väggar och det mesta annat går i beige/bruntoner blandat med lite svart/vita detaljer och sen blev jag så irriterad för minsta lilla smula o annat syndes på den.

Men det jag önskar mig allra mest om nu ekonomin skulle tillåta det är en ny soffa, har två små tvåsitsoffor som jag ärvt för urminnes tider sen, har piffat upp dem lite med nougatfärgade överdrag men drömmen vore ju att få köpa en ny stor mysig tygsoffa istället.

Och till det nytt soffbord, mitt är så fult, för det första är det i stort behov av att slipas om det ska se någorlunda ut och jag är så trött på det också.

Ny datorstol o datorbord , annat bord till köket, har bara ett pyttelitet kök men får in ett runt köksbord som det går att sitta två, kanske tre vid om det är skjutet mot ena väggen. Men det använder jag inte till annat än förvaring som det är idag, sitter aldrig och äter i köket t ex.

Men nu har jag kommit på att jag ska skaffa ett mindre fyrkantigt bord, eller tom ett skrivbord el. liknade istället och göra den delen av köket som jag nu inte använder till något vettigt till pysselhörna och ha mina pärlor där.

Får ta en sak i taget, har inte precis råd med några utsvävningar nuförtiden, men man kan göra mycket med lite nya detaljer också, det piggar upp om inte annat.

När jag var yngre så pysslade jag och köpte nytt och gjorde om hela tiden, sen tröttnade jag och sista åren har jag knappt tittat åt mitt hem, varken gällande hur det ser ut eller städning, nu har jag till slut lyckats med en riktig storstädning och även fått tillbaka lusten att ha det fint omkring mig.

Så det är mest resurserna som saknas för att jag ska kunna totalt flippa ut i inredningsmania :-)





Inga kommentarer: