24 april 2007

På bokfronten mycket nytt ...

ofta när jag hittar en bra författare så kan jag önska att denne har skrivit minst hundra böcker så jag bara kan fortsätta med nästa när en är slut, bara för att behålla den där stämningen och inlevelsen som en bra bok ger.

Nu kommer (eller har just kommit) i alla fall flera av dem jag mycket gärna läser på deckarfronten med nya alster, Camillla Läckberg, Helen Tursten o Anna Jansson.

Speciellt Helen Tursten är efterlängtad, jag började läsa hennes böcker ett tag innan jag upptäckte de flesta av de andra ny framgångsrika deckardrottningarna.

Andra mycket bra "deckardamer" om jag får kalla dem så är; Åsa Nilsonne, Mari Jungstedt, Åsa Larsson, Aino Trosell, Ingrid Kampås, Catharina Kjellberg och säkert några fler jag glömt nu.

Och javisst jag läser de manliga också, det slumpade sig bara så att det är de kvinnliga som just nu får min uppmärksamhet.

Tillbaka då till de nyutkomna böckerna, köpa, låna ... ? vill ju läsa så snart som möjligt. Jag älskar att äga böcker men jag får helt enkelt inte plats, har en bokhylla med de som betyder mest för mig annars så lånar jag mest och det är det som är mest aktuellt just nu, har helt enkelt inte råd att köpa alla nu, möjligtvis någon bok, och vänta på pocket orkar jag absolut inte ... :-)

Men gällande lånandet så är det i första hand bibliotektet då, och där lär det dröja innan jag får fatt i någon av dessa böcker, trodde i min enfald att det inte gick att reservera innan boken var utkommen men där hade jag fel, det går visst utmärkt fick jag se när jag testade med Helen Tursten o Camilla Läckbergs för någon vecka sen, bara det att det är 37 respektive 44 st före mig i kön till dessa böcker.

Har jag tur kanske jag kan hitta någon av dem på snabblån som inte går att reservera innan sommaren är slut i alla fall ... :-)

Eller att alla 44 läser lika snabbt som mig och lämnar tillbaka inom några dagar, och det är förstås mer än ett ex som finns men ändå ...

Fast jag får trösta mig med att jag först och främst ska komma igenom Sagan om Valhalla triologin först innan jag börjar med annan läsning, den första Freja tycker jag mycket om, sen saknar jag del 2, Idun, men hoppas hitta den innan jag går på del 3, Saga som jag har här hemma, vill helst läsa (nja höra då, cd-bok) dem i rätt ordning.

Inga kommentarer: