18 april 2007

Viktigt

Fortsätter kämpa med vikten, lade allt på is ett bra tag när jag bara inte orkade, men nu så börjar jag känna motivation igen och sista månaderna så har jag gått ner några kilon, helt utan ansträngning egentligen, både pga dålig matlust och att jag inte ätit godis, och det sporrar mig nu att fortsätta.

Fast det innebär ju förstås att jag måste anstränga mig mycket mer, med stigande ålder (är ju hela 37 år nu, så det går inte så lätt numera) så är det mycket motion som gäller för att det ska fungera. Inte min starka sida men jag ska kämpa på, dammade av motionscykeln igår och orkade nästan en halvtimme med lite paus mitt i, har urusel kondition just nu.

Min vikt eller rättare sagt övervikt beror ju främst på överätning, jag är helt enkelt matberoende, och det känns som ett livslångt kämpande jag har framför mig, visst det går säkert att "bota" som andra beroenden men det går ju inte att vara utan mat, en del andra beroenden går ju att avstå helt ifrån även det är minst lika svårt att leva med, men jag vet ärligt talat inte om jag kommer att helt kunna komma ifrån det, det är ju så förknippat med hur man mår.

Går inte på viktväktarna heller just nu, men jag ska försöka uppdatera regelbundet hur det går, kanske jag tom törs ställa mig på vågen en dag också, just nu "känner jag av" på hur kläderna sitter.

Är fullkomligt livrädd för att ställa mig på vågen, det är verkligen ångestförknippat för mig, jag kan göra hur mycket annat som helst som säkert upplevs som mer obehagligt än att väga mig.

Inga kommentarer: