28 maj 2007

En jobbarvecka

har jag nästan klarat av, imorgon är det en vecka sen jag började på min arbetspraktik, att öva att arbeta eller ja, vet inte vad det är tänkt att vara, en återslussning tillbaka till arbetslivet när man varit arbetslös länge.

Hur som helst så har det gått bra, fast jag har varit helt slut, har inte orkat skriva ett ord här, och inte göra så mycket annat heller.

Fötterna har tagit mest stryk, hårt golv att gå på, och bara att vara på benen och igång hela dagarna är lite annat än vad jag har varit van vid.

Och det är alltid mycket att ta in när man kommer till ett nytt ställe, både med arbetsuppgifter och arbetskamrater.

Kändes dock lite bättre i benen idag, för jag misströstade lite i fredags när jag med superömma fötter och värkande knä gick hem, orkar jag verkligen jobba heltid ... och hur i helvete ska jag orka söka jobb också när jag jobbar heltid och är helt slut i både kropp och huvud när jag kommer hem, men jag avvaktar lite, som sagt känns det något bättre idag, och jag får väl se till att jag får gå ifrån på dagtid och söka jobb/skriva ansökningar när jag behöver.

Får se hur länge jag blir kvar på samma ställe, till mitten av augusti ser det ut som till att börja med, sen kanske jag får hoppa på något annat, fast jag föredrar nog ändå att göra ett "riktigt" jobb än att ingå i något annat form av projekt, men vi får väl se vad som erbjuds.

Sen ska vi inte ens börja tänka på det ekonomiska .. blir ett ordentligt glapp nu mellan a-kassan och aktivitetstödet, och det blir helt fel med utbetalningarna också, tidsmässigt alltså, men vad ska jag göra, lever i princip på existensminimum idag och har inga pengar över att hålla någon buffert när jag får vänta över en månad på pengar, får leva på två dagars a-kassa som jag får på torsdag närmsta månaden.

Om jag har tur får jag så det räcker till hyran om ca 2 veckor, jag lämnade in för ca 10 dagar idag vilket kommer om allt fungerar om ca 2 veckor, förhoppningsvis tidigare, sen får jag vänta en månad efter det till jag får för en hel månad.

Är ju van vid 2 veckors betalning och nu blir det annat, på ett sätt bättre, för jag tycker det är lättare att planera ekonomin för hela månaden, men det är ju inte optimalt när jag får vänta nästan två månader på att det ska börja fungera.

Så det blir till att leva snålt, hoppas kunna hanka mig fram på lite buderaförsäljning, det är bara att hålla tummarna att jag fortsätter sälja så jag har till det allra nödvändigaste.

Lite tv-tittande nu och sen blir det sängen, jobbar kl 8-16 fyra dagar i veckan och en dag kl 10-18, denna vecka är den "sena" dagen på fredag, om inte annat skönt med lite sovmorgon den dagen jag börjar något senare.

Inga kommentarer: