1 maj 2007

Bokrecension - Tyskungen



Tyskungen
av Camilla Läckberg
cd-bok utgiven april 2007
uppläsare: Katarina Ewerlöf
Betyg:

svag 4:a


Bokens handling:

I sin femte bok tar Camilla Läckberg återigen med oss till idylliska Fjällbacka. Vi möter polisen Patrik Hedström och hans hustru Erica. Den här gången förflyttas vi också till 1940-talets Sverige. Erica hittar nämligen sin döda mammas dagböcker, skrivna under brinnande krig i Europa.

En kort tid därefter hittas en äldre man mördad i sitt hem, samme man som Erica besökt några månader innan. Trots att Erica egentligen borde skriva på sitt nya bokmanus kan hon inte låta bli att gräva djupare i fallet. Och trots att Patrik precis inlett sin pappaledighet dras även han in i utredningen.

Den mördade mannen visar sig ha umgåtts i samma kretsar som Ericas döda mamma, Elsy. När Erica läser sin mammas dagböcker upptäcker hon att Elsy varit med om fruktansvärda saker. Dramatiska, sorgliga händelser som förklarar varför hon var oförmögen att knyta an till sina döttrar.

Erica förstår att hon egentligen inte har vetat särskilt mycket om sin mamma och hennes bakgrund. Och många frågetecken kvarstår. Vad var det egentligen som hände Elsy och hennes vänner de där åren under andra världskriget?

Vem var den äldre mannen? Varför mördades han? Vem eller vilka var beredda att döda för att sanningen om det förflutna inte skulle komma fram?

En skrämmande historia rullas upp, som får stora följder även i dagens Fjällbacka...
(texten t. bokens handling hämtad fr Tanums kommuns hemsida)

- En av mig efterlängtad bok som i vanlig ordning lämnar ett tomrum när den är utläst eller i det här fallet lyssnad på, historien pendlar mellan 40-tal och nutid, binds ihop bra även om dent inte är direkt nervpirrande spännande, men är svårt att slita sig ifrån av nyfikenhet på att få veta mer om Ericas mamma och hennes beteende och hemligheter.

Seglar inte upp som min favorit av Camilla Läckbergs böcker men den är absolut inte dålig, och jag tycker mycket om hennes karaktärer och som det gått viss debatt om, enkla språk, det passar mig bra när det gäller den här genren av böcker.

Och lite kul att sätta nya ansikten på karaktärerna i boken, man bildar sig ju alltid en uppfattning om hur personer i en bok ser ut, och nu när jag vet vilka som ska spela dem i filmatiseringen av några av Camilla Läckbergs böcker så försökte jag tänka mig Erica o Patrik som Elisabet Carlsson o Niklas Hjulström, med nja sådär resultat, inget fel på skådespelarna mer att jag inte riktigt lyckades.

Till slut, Katarina Ewerlöf läste boken mycket bra, snudd på 5:a till henne.

Och tack till du snälla som gjorde det möjligt för mig att få lyssna på boken.

Inga kommentarer: