10 januari 2005

10 januari - Känslorna stormar

fortsätter väl på mitt stormtema :-) , men idag är det mer än blåsvädret ute som berör, har haft lite datapaus fram till eftermiddagen, och det var kanske bra, då behövde jag inte gå och vara upprörd mer än en del av dagen.

Och vad upprör då ? Jo, jag läser detta om vår utrikesminister och hennes uppträdande under sitt Thailandsbesök, fy fan rent ut sagt, visst jag kan till en del förstå att det inte är en lätt situation för någon, om jag tänker efter själv så hade jag varit livrädd för allt jag skulle få möta, men det ursäktar trots inte alls hur det nu berättas om Laila F:s uppträde.

Sån brist på hyfs och mer skrämmande, empati är inte ursäktat på något vis, hon hade inte behövt ha personliga samtal med samtliga hon träffade, men som någon sa, ett hej kunde hon väl i alla fall åstakommit, vi andra "vanliga" människor ser väl det som en självklarhet, men det verkar vara brist på mycket i UD, överhuvudtaget, även om du har en sådan position i samhället så måste man väl vara lite mänsklig också, och vad det verkar så är inte deras personal särskilt rustad för någon katastrof eller större händelse alls.

Jag har faktiskt lite försvarat kritiken mot regering och UD tills nu eftersom vad det än gäller i dessa dagar så ska någon halshuggas så fort något händer, men det kryper fram mer och mer att ingen ville reagera i första taget, julhelg, ja det kan förstås ha påverkat, ännu svårare att lämna hemmalivet och rycka in från första stund.

Kanske det är som vår konung säger (och tro mig det här är både svårt och stort att jag skriver detta, har jag någon gång ens velat nudda vid att gilla kungahuset över huvudtaget NEJ, och jag har inte ändrat uppfattning om att jag inte tycker att ett kungahus ska existera, ursäkta lång utläggning men den talar nog mest till mig själv och samvetet ...) att vi svenskar är lite flata och reagerar långsamt och hjälp det kan kosta också och till det så har vi en organisation i vårt samhälle där många "småpåvar" ska bestämma sin lilla del för att något ska komma till skott.

Nej, hur som helst så har Laila Freivalds förlorat mitt förtroende.

...........................................

Till mer vardagliga ting då, tvättar idag också, som vanligt var en maskin trasig sist så jag fick en del över, jag kan tycka att jag tvättar och tvättar jämt och ständigt och jag är bara en person i detta hushåll, och ja, jag tvättar säkert sönder en del plagg mer än att jag sliter ut dem, men så är jag en obotlig klant också och lyckas ofelbart alltid att spilla på mig, glupskhet kanske ???

Blåser idag också, och regnet i morse gjorde att jag återvände till sängen för att tillbringa några extra timmar där istället för att åka upp till centrum som jag tänkt, imorgon kanske ....

Har tänkt försöka med arbetsförmedlingen nästa vecka, sjukskrivningen går ut på söndag, jag vill egentligen inte men det känns inte heller som jag kan eller ens vill vara sjukskriven hur länge som helst, jag provar väl och klara jag inte det så får jag väl ringa min läkare igen.


Inga kommentarer: