13 februari 2005

13 februari - Drömmar

har under en längre tid nu haft mycket drömmar, visst har jag alltid drömt men det har varit så mycket tydligare under senare tiden, inte alltid hemska drömmar även om det händer det också, men om saker jag kommit i håg efteråt och som jag kan gå och tänka på efteråt.

Tidigare den här veckan hade jag en dröm som verkligen tog tag i mig och som kändes så verklig, den var ganska hemsk egentligen och jag ser allt så klart bara jag tänker på det, och visst kan man undra var drömmar kommer ifrån ibland.

Den här drömmen som jag hade utspelade sig i trakterna där mina föräldrar bor, av någon anledning så var hela familjen ut och gick, en runda som vi gått så många gånger sedan barnsben, en del av vägen går precis brevid en å och det ar när vi var på väg där saker började hända, en stig ner till ån, granskog och där såg vi en tax precis vid kanten av stigen, sedan en man och kvinna, och även en polis, och de stod alla och tittade på en man som låg på marken, han såg ut att vara död, på något sätt så verkade varken de eller hunden att notera att vi kom och gick där, och vi fortsatte lite tveksamt att gå, jag hade en lite obehaglig känsla i magen, och inte långt där ifrån så låg även en kvinna som också såg död ut, och allt blev mer obehagligt, och vi reagerade alla på att polisen, som för övrigt var ensam på plats verkade inte ha noterat att det fanns ännu en död person nära den kropp de stod och tittade på.

Alla fick bara känslan av att vi ville därifrån, och eftersom polisen redan var på plats så behövde ju inte vi blanda oss i, och vi gick ner mot ån, gick en bit efter åkanten, ån var till hälften täckt av vass, och snart så såg vi döda människor ligga överallt, det var säkert en tio till tjugo personer, både kvinnor, män och barn, och vi kände och oss alla ganska skräckslagna, och av någon anledning så var vi tvungna att gå ut i vattnet för att ta oss därifrån, vi tog oss ut i vattnet en efter en med kroppar liggande precis intill oss, det var djupt ungerför till brösthöjd och vi kom alla över och sedan var vi plötsligt hemma. Ganska chockade så pratade vi mycket om saken och väntade på något sätt att få höra vad som hänt, det kändes väldigt kusligt med så många människor liggande där döda. Sen var det dagen därpå och vi kollade nyheterna, först ingenting och det kändes mycket underligt, eftersom polisen och även några andra funnits på plats så måste de ha upptäckt alla kropparna och varför skulle det hållas hemligt ?

Sen är det lite suddigt, men en nyhet kom först ut att två, jag tror det var holländare omkommit i en båtolycka vid den här platsen, och vi tyckte det var så konstigt eftersom det var så många fler, och vi var frustrerade och undrade vad vi skulle göra, men så helt plötsligt så kom en vän till familjen och berättade att en holländsk båt hade krockat i hög hastighet med en annan vän till familjens dotter som kom i en mycket mindre båt i samma vatten, och jag kände en förfäran för att hon skulle vara död mer än för alla de andra, men jag minns hans ord att det hade "lappat ihop" henne, och hon levde.

Men vad dessa holländare gjorde där och det fanns inte ett spår av något båt överhuvudtaget när vi passerade platsen, och den båt det skulle vara skulle ha varit för stor för att överhuvudtaget kunna befinna sig i denna å, sen vaknade jag mitt i detta, och det kändes bara så otäckt verkligt.

Jag har minnesbilderna så tydliga även idag, och visst funderar man inte bara på den här drömmen men över lag på vad man kan drömma ibland, kanske jag på något sätt fått in tsunami katastrofen med de döda kropparna där eller om det bara är slumpen att drömmen kom upp så här....

Inga kommentarer: