13 oktober 2004

13 oktober - Svengelska

eller egentligen mer det här med att det är många som retar sig på svenskar som tex flyttar utomlands och sedan "glömt" svenskan när de kommer hem och ska prata svenska igen.

Jag måste till en viss del försvara detta, visst jag har retat mig på det många gånger precis som säkert många andra men har faktiskt ändrat uppfattning.

Nu kan jag bara relatera till mig själv och talar endast för mig själv och mina upplevelser.

Jag träffade på min pojkvän första gången för ca 4 år sedan, han är engelsktalande och det har då helt naturligt blivit vårt språk.

Vi umgås mestadels via våra datorer då vi inte kan träffas så ofta när jag bor i Sverige och han i Skottland.

Nu har vi kontakt varje dag och då förmedlar vi båda en del av vad som hänt under dagen eller om det är annat man vill berätta som i alla förhållanden och eftersom detta är en del av mig och mitt liv har det naturligt blivit så att jag "ställt om" mina tankar till att vara på engelska.

Det växer nog fram mer och mer under åren, och det kan nästan bli lite problem ibland eftersom jag "tappar" det svenska ordet ibland när jag pratar eller skriver, det engelska smyger sig in där omedvetet.

Sen fuskar jag lite med "svengelskan" i ord och text också men det är en annan sak, då lånar man medvetet vissa ord för att ersätta med svenskan.

Och jag kom faktiskt på mig själv nu sista gången jag var tillsammans med pojkvännen i Skottland att jag nästan inte tänkt på svenska överhuvudtaget under den tiden, och jag är säker på att för någon som lever i ett annat land och har kontakter med språket som talas där säkert inte glömmer sin svenska men man måste på något sätt bli en del av det man lever i, så också språket annars så blir man ganska handikappad.

Så jag tror faktiskt inte att människor som flyttar utomlands "glömmer" sin svenska för att stila, utan det faller sig helt naturligt att det blir så.

Sen kan vi ju alla vara olika, jag tycker det är hemst roligt med att prata och skriva engelska, och ja - jag var livrädd första tiden för att göra fel, hjälp vad noga jag kollade igenom varje ord jag skrivit eller att prata, kunde ju alla orden men ville ju inte att det skulle låta fel, men det ändras efter ett tag då inser man att det inte är så farligt och de flesta förstår ju, och det är huvudsaken.



Inga kommentarer: