30 oktober 2004

30 oktober - Kors i taket

*Läget*

Bäst: Mår ganska bra, lugn + lagar mat + besök av D

Sämst: Sov för länge, fick ändra mina planer

Lyssnar på: Radions P3

Äter: Hemmalagad lasagne

ja, känner man mig så vet man att laga mat inte tillhör vanligheterna, men det är just vad jag gör idag. Lasagne, min absoluta favoriträtt, kände mig sugen på det idag och inget går väl upp mot den man gör själv. Händer tyvärr inte så ofta att jag gör det eller annat heller, äskar mat men tycker det är så tråkigt att laga åt en själv och oftast vill man ju att det ska gå snabbt och utan för mycket disk, och det inbillar jag mig att det är en stor anledning, bara för att jag hatar att diska !

Trodde att jag skulle kunna komma upp någorlunda tidigt på förmiddagen idag men det funkade inte alls, var helt borta. Tog för ovanlighetens skulle några glas vin igår, och det kanske påverkade att jag blev extra tung i huvudet. Tål inte vin så bra, vitt går bättre än rött men det är skillnad mot om jag dricker tex öl eller favoriten whisky det påverkar mig inte speciellt om det inte är i väldigt stora mängder då förstås.

Så istället för att vara hurtig och ta en cykeltur, hade tänkt uträtta några ärenden och även handla lite, men orkade bara inte åka mitt i rushen, jag vet att det alltid är jättemycket folk just här även på helgerna. Velade som vanligt lite fram och tillbaka, kom i alla fall i duschen och sen kändes det som nej, inte idag, får göra ett nytt försök på måndag.

Ut med lite sopor, till affären här bredvid, hålla tummarna att de har vad jag vill ha, kändes inte som jag orkade till någon annan affär om tex köttfärsen skulle saknas, måste säga att det på många sätt är toppen att ha en affär precis utanför där jag bor, men tyvärr så tycker jag att de är dåliga på sitt sortiment, det är en sk lågprisaffär som inriktar sig på ett lite mindre sortiment med låga priser och det i sig är bra, men även nu när jag vet vad de brukar ha så kan det ofta vara slut om man kommer tex i slutet av dagen eller på helgen. Jag har varit ganska förvånad under alla åren jag bott här att det över huvudtaget finns en affär kvar eftersom det inte verkar gå så bra, det är mitt i ett stort bostadsområde så kundkrets finns, men de flesta i alla fall med familj verkar storhandla utanför stan där vi har shoppingcentren och då blir de här affärerna mer ett komplement. Jag vet inte hur många olika som haft affären, har säkert varit minst fem eller sex på ca 10 år eller kanske lite mer, men de stannar ett par år sen läggs det ner, dock med någon ny som tagit över än så länge.

En handlare gick mycket in för att ta in varor till de med lite annan matkultur eftersom majoriteten som bor här har utländskt ursprung. Och det tyckte jag var ganska kul, och kunde prova lite nya saker. Men det är helt borta nu med nuvarande affärs koncept.

Så kommer då äntligen min vän D idag, och det blir lite extra frossa med popcorn och annat då han är lika förtjust i godsaker som mig. Om han är hungrig så får han såklart smaka min lasagne också ;-)








Inga kommentarer: